Apa kita ada?

 Assalamualaikum, 

Last weekend, I just finished this one book (A novel), and I felt so frustrated. Sebab the story line is like a patches from different book I have read before. Then ada perasan dalam hati yang-I need to get one good book to compensate the frustration. 

I then buy this one book, about a teacher (Bungo Lale) who teaching in orang asli village. Dah lama sebenarnya aim buku ni, tapi tahan sebab, honestly, sebenarnya tengah puasa beli buku, sebab banyak buku dibeli masih belum dibaca. Tapi-yeah, beli jugak, and immediatly text my friend, T bagitahu menyesal beli bla bla bla, then she asked: 

Are you sure ini akan puaskan hati? 

I replied:

Maybe, 

Untuk belajar bersyukur dan menghargai, untuk betul merendahkan hati. 

Kita rasa kita dapat proper education, dapat pergi sekolah, setiap tahun dapat pakai baju sekolah baru, dapat beli bekas pencil baru--Kita rasa dapat semua ni adalah normal. dan kita entitle untuk dapat semua ni. 

Tapi education untuk anak-anak orang asli, bukan seperti mana yang kita dapat. apantah lagi nak ade barang kelengkapan sekolah yang lain. 

Melihat susahnya orang lain nak dapat ni, maybe akan sebabkan kita insaf, untuk sedar yang kita dapat pergi sekolah, dapat naik bas/van pergi sekolah---itu nikmat yang kita lupa untuk berterima kasih dan hargai. 

Allah pilih kita dan letak dihadapan kita-----H, nah, aku bagi ni, hg pergilah belajar. tak semua orang dapat ni. 

Kita lupa---untuk dapat semua ini adalah nikmat dan anugerah allah bagi. Allah pilih hg dan --haa ni aku bagi hg, hg p sekolah naik kereta, hg p belajar. 

Then T reply with smiley emoticon. 

T shared ada kawan dia, cikgu di pedalaman sarawak, hanya makan apa yang ada masa PKP bulan 3 baru ni.

I replied:

Kesian kan,kita boleh try resepi macam-macam, teringin nak itu ini, boleh je keluar, pergi la beratur dengan susah payahnya, tapi kita masih boleh dapat barang yang kita nak. kita masih boleh layankan keteringinan kita tu. 

Tengok, dalam keadaan Allah uji kita dengan Covid19, Allah atur kita duduk di tempat yang banyak nikmat, dekat dengan  kedai, bahkan Allah izinkan kita ada transport untuk pergi kedai. Semua ni Allah bagi, kita tak minta pun, Allah bagi, tapi kita tak pernah iktiraf ini adalah pemberian Allah

----------

Kalau Allah ambil balik nikmat dia pada kita, apa agaknya yang tinggal pada kita? 

Ntah-ntah tak ade apa pun, mungkin terus tak ada kesan kewujudan pun. 

Ada 2 nikmat yang kita perlu bersyukur dan mungkin kita tak pernah tahu pun ini adalah nikmat:

1. Kewujudan dan kejadian kita

2. Segala nikmat yang Allah beri yang menyebabkan kelangsungan hidup kita boleh berjalan-Ada kaki untuk berjalan, ada ibu bapa untuk menjaga kita, ada rumah untuk berteduh, ada adik beradik yang menghiburkan dan macam-macam lagi. 

ermmm..

Disclaimer: Buku ni masih belum sampai ditangan,but I have followed Bungo Lale quite a few time, so tahulah sikit-sikit tema buku nya. InsyAllah will review the book someday. 

Till Then, 

Take care!



Popular posts from this blog

Interesting Spotify Podcast you should check out!

Bila kawan masih belum bayar hutang.